344. Rośliny, czyli projekt „Przyroda pod lupą” cz. 2.

Dziś kolejny wpis z cyklu „Przyroda pod lupą„. Poprzedni możecie przeczytać tu ——> NIEZWYKŁE FAKTY. Klikając w logo projektu, przeniesiecie się na bloga Kreatywnym Okiem – organizatora tej blogowej akcji.

przyroda pod lupą

Ponownie w tym projekcie stawiam na książkę dla dzieci. Ostatnio była to książka o zwierzętach, a tym razem jest o roślinach.

Rośliny” to książka z serii Wokół nas Wydawnictwa Zielona Sowa. Seria ta wzbogaca słownictwo, rozwija spostrzegawczość i ćwiczy umiejętność opowiadania.

SAM_5278-przyroda dla maluchów 2

Jest to książka typowo dla maluchów. Nie spodziewajcie się tu wielu i do tego szczegółowych informacji. Z pewnością nie jest to kompendium wiedzy o roślinach, ale moim zdaniem to dobry punkt wyjścia do rozmów z maluchami na ten temat.

Głównymi bohaterami tej książki są Marysia i Paweł. Wraz z nimi obserwujemy co jest na balkonie, na działce, na łące, w lesie, nad morzem i w górach. Szkoda, że wymieniane w tekście rośliny nie są jakoś zaznaczane na ilustracjach – to zdecydowanie bym poprawiła. Warto dodatkowo przygotować sobie jakieś materiały, żeby pokazać dziecku o czym dokładnie jest mowa.

Aby urozmaicić zdobywanie wiedzy o roślinach, można np.:
porozmawiać z dzieckiem o tym, co u nas jest na balkonie, co u dziadków, a co u sąsiadki;
– jeśli macie u siebie jakieś rośliny, to warto pokazać je dziecku z bliska. Dotykając je łatwiej zapamięta ich nazwy, kolory i cechy charakterystyczne;
– podobnie z roślinami na łące, czy w lesie. W czasie spaceru warto zatrzymać się na chwilę i zobaczyć, ile ciekawych roślin i zwierząt nas otacza;
– możecie nawet starym sposobem założyć sobie domowy zielnik;
– z uwagi na dostępność obecnie różnych sezonowych owoców, warto do rozmów posłużyć się np. truskawkami, jagodami, czereśniami itd. Dziecko, jeśli będzie miało ochotę, może od razu spróbować to, co je najbardziej zainteresuje i np. określić smak (słodki, kwaśny itd.);
– oczywiście można pójść również o krok dalej i np. wspólnie namalować farbami, co jeszcze można zobaczyć na wsi, nad morzem, czy w górach;
– z kolei owoce możecie przygotować np. z ciastoliny. Wiele z nich ma tak charakterystyczny kształt, że dziecku łatwo będzie zapamiętać;
– można do takiej zabawy wykorzystać również farby (wystarczy namalować np. połowę jabłka, złożyć kartkę i druga połowa w „magiczny” sposób nam się pojawi – mój Maluch lubi takie formy zabawy).
Tak naprawdę możliwości jest bardzo wiele i wszystko zależy tu od Waszej wyobraźni.

Ilustracje nie do końca są w moim typie, ale np. Paweł z dmuchawcem bardzo mi się spodobał. Przy tego typu tematyce wolę zdjęcia, niż obrazki, ale z moich obserwacji wynika, że Malucha nadal bardziej interesują właśnie ilustracje, niż takie realne fotografie.

Książka ma twarde strony z zaokrąglonymi rogami. Dodatkowo są z boku wypustki, pokazujące czego możemy się spodziewać na danej stronie. Mój Maluch nadal bardzo lubi takie atrakcje i chętnie podgląda, co tam jest. Seria przeznaczona jest dla dzieci od 1 do 3 roku życia i myślę, że to odpowiednia granica wieku (chociaż dla roczniaka może być za trudna). Wprawdzie niektóre z nazw roślin mogą być trudne do zapamiętania nawet dla trzylatka (np. goryczka trojeściowa), ale przynajmniej się osłucha z takim nazewnictwem. Muszę przyznać, że nigdy wcześniej nie słyszałam o takiej roślinie i w zasadzie uważam, że w tym wieku wiedza na ten temat jest zbędna.

Z tej serii do wyboru są jeszcze „W lesie”, „Na wsi” i „Zwierzęta”.

SAM_5279-projekt przyroda pod lupą

SAM_5280 - projekt przyroda pod lupą 2

SAM_5281

SAM_5282-przyroda dla dzieci

SAM_5283

SAM_5284

SAM_5285-książka całokartonowa dla dzieci

czym zająć dziecko

Mamiczka

O autorce: Mamiczka

Mama od września 2011 r. Wraz z Maluchem sprawdza i ocenia zabawki i książki dla dzieci. Chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami na blogu? Zapisz się na newsletter lub zaglądaj do nas na facebooka i instagram.

13 komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać tych tagów HTML i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>