803. Kolejne książki o rozwoju osobistym, które zrobiły na mnie wrażenie.

Zgodnie z zapowiedzią, dzisiaj pokażę Wam kolejne ciekawe książki, które czytałam w ostatnim czasie i zrobiły na mnie wrażenie. Kto przegapił poprzedni wpis z tej serii, to przypominam —->  Książki o rozwoju osobistym.

 

Tym razem, przy poszczególnych pozycjach, będę Wam podawać cytaty z tych książek, które skłaniają do różnych przemyśleń. To da Wam lepszy obraz, czego można się po danej książce spodziewać.

 

1. Atomowe nawyki —->  Atomowe nawyki. O drobnych zmianach, które dają niezwykłe efekty. “Motywacja może cię skłonić do zapoczątkowania jakiegoś nawyku, ale utrzymasz go tylko wtedy, gdy stanie się częścią twojej tożsamości. Każdy może się skusić do pójścia raz czy drugi na siłownię albo do zjedzenia zdrowego posiłku, ale jeśli nie zmienisz przekonań stojących za pierwotnym zachowaniem, to trudno będzie ci utrzymać tę zmianę w dłuższej perspektywie“. “W dłuższej perspektywie jednak prawdziwym powodem niewdrażania nawyków jest sprzeczny z nimi obraz samego siebie. Z tego względu nie powinno się nadmiernie przywiązywać do jednej wersji tożsamości. Postęp wymaga umiejętności oduczania się. Bycie najlepszą możliwą wersją siebie wymaga ciągłego korygowania przekonań oraz ulepszania i rozwijania swojej tożsamości“.

 

 

2. Toksyczni ludzie —->  Toksyczni ludzie. “Poczucie winy sprawia, że zapominamy o tym, co czujemy i czego potrzebujemy, na długi czas zaćmiewa jasność dostrzegania naszych praw, przemieniając nasze priorytety w drugorzędne potrzeby, równocześnie przyznając opinii i przekonaniom innych pierwsze i nadrzędne miejsce“. “Od nas samych zależą uczucia, jakie odczuwamy, znaczenie, jakie nadajemy słowom innych i naszym reakcjom“.

 

 

3. Zostaw troski – żyj w harmonii —->  Zostaw troski. “To, co nas ludzi niepokoi, to nie sprawy, ale nasze sądy o nich. Martwimy się np. tym, czy aby nie będzie padało jutro w czasie wycieczki. Deszcz nie musi nas jednak niepokoić. Chodzi tutaj o nasze zdanie na temat deszczu. Jeśli spojrzymy na niego pozytywnie, wtedy również w czasie deszczu wycieczka będzie udana“. “Niepokoimy się też czasami, czy podjęta przez nas decyzja była słuszna. Jednak nie sama decyzja stanowi problem, ale nasza interpretacja jej. Jeśli definiujemy się z pozycji jakiegoś ideału, a mianowicie, że nasze decyzje muszą zawsze być absolutnie prawidłowe, to wtedy ciągle jesteśmy pełni trosk i obaw“.

 

 

4. Ścieżka miłości —->  Ścieżka miłości. “Jeśli swoje szczęście złożysz w dłoniach drugiej osoby, ona wcześniej czy później je potłucze. Jeśli dasz jej swoje szczęście, może je odrzucić. Natomiast kiedy szczęście pochodzi z twego wnętrza i jest rezultatem twojej miłości, sam jesteś za nie odpowiedzialny“. “Kiedy zaakceptujesz siebie takim, jaki jesteś, twoim następnym krokiem powinno być zaakceptowanie partnera. Jeśli chcesz z nim być, nie próbuj w nim niczego zmieniać. Tak jak z psem czy kotem. Pozwól mu być, kim jest. Ma do tego prawo. Ma prawo być wolny. Kiedy ograniczasz wolność partnera, tym samym ograniczasz własną, ponieważ będziesz musiał stale czuwać, kontrolować, co robi, a czego nie robi. Skoro jednak kochasz siebie jak należy, nigdy nie przystaniesz na ograniczenie wolności osobistej“.

 

 

5. Ścieżka wolności —->  Ścieżka wolności. “Możemy zmienić swój świat wyłącznie zmieniając postać pierwszoplanową – nas samych. Najpewniejszym sposobem takiej przemiany jest nauczenie się kochania siebie bezwarunkowo“. “Nie wkładaj na swoje barki ciężaru cudzych wyborów. Odpowiadasz tylko za własną wolę. Naucz się szanować siebie, a nauczysz się też szacunku do innych. Nie możesz dać tego, czego sam nie masz“.

 

 

6. Alfabet empatii —->  Alfabet empatii. “Kiedy mamy świadomość tego, co jest dla nas ważne, możemy o to zadbać“. “Kiedy często się zamartwiamy, narzekamy i zwracamy uwagę tylko na to, co nie działa, stajemy się w tym coraz lepsi i szybsi. Coraz mniejsze zdarzenia, coraz bardziej błahe sytuacje wystarczają, by nas przestraszyć czy wytrącić z równowagi. Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na to, co praktykuje się w umyśle, świadomie lub nie”. “Sami decydujemy o tym, co słyszymy w słowach innych“.

 

 

7. Emocje i nastrój —->  Emocje i nastrój. “Reagowanie na złość u swojego dziecka nie powinno być reagowaniem własną złością, ale zaciekawieniem i chęcią wsparcia w rozwiązaniu trudności“.

 

 

8. Wstań. Stres, lęk i depresja, a styl życia —->  Wstań. “Celem medytacji uważności jest także wyciszyć umysł, uspokoić myśli i nabrać do nich dystansu – traktować myśli w ten sposób, czym wyłącznie są, czyli tylko myślami. Zbyt często poddajemy się władzy własnych myśli i przekonań, identyfikujemy z nimi, wierzymy w ich prawdziwość, zatem gdy przychodzi nam do głowy lękowa myśl, traktujemy ją jak fakt, pewnik, a nie jak hipotezę, czy zjawisko, które pojawia się w umyśle na chwilę, a potem znika“.

 

 

9. Dłonie pełne radości —->  Dłonie pełne radości. “Szczęście nie jest zależne od tego, co się wydarza i na co czasem prawdopodobnie nie mamy wpływu. Jest zależne od naszej reakcji na wydarzenia“. “To ważna lekcja – kochać siebie na tyle mocno, aby nie kierować się w życiu opinią innych, tylko własnymi wyborami“. “Nie należy nikogo do swoich poglądów nawracać – często się o tym zapomina. Przede wszystkim dlatego, że zasada wolności, w tym wolności przemyśleń, jest niezbywalnym prawem każdego człowieka. Jeśli chcemy, by nam przysługiwała niezależność myślenia, musimy zaakceptować odmienne zdanie u innych. Poza tym, przekonywanie kogoś do tego, w co my wierzymy, jest ogromną stratą energii“.

 

 

10. Samoakceptacja —->  Samoakceptacja. “Możemy spokojnie odmówić komuś, kto nas o coś prosi, jeśli tak właśnie chcemy. Szczególnie wtedy, kiedy ktoś próbuje nas wykorzystać. Nie ma znaczenia, czy nasza odpowiedź się komuś podoba czy nie. Jeśli ustępujemy dla świętego spokoju, aby nie zrobić komuś przykrości, wówczas nadużywamy siebie. A miłość do siebie wyklucza takie zachowanie“.

 

 

11. Prawda jest w Tobie —->  Prawda jest w tobie. “Za każdym razem, kiedy się do czegoś przystosowujesz, bo większość uważa, że tak trzeba, pozbawiasz się możliwości poznania, kim naprawdę jesteś”. “Przeszłość istnieje tylko jako pamięć w twoim umyśle. Zmienia się i przekształca pod wpływem twoich uczuć za każdym razem, kiedy sobie coś przypominasz teraz. Jeśli przywołasz w pamięci swój dawny obraz w nowej perspektywie, może uda ci się spojrzeć na siebie inaczej i zmienisz tym samym zabarwienie całego doświadczenia“.

 

 

12. Jak uwolnić się od lęku i odnaleźć miłość —-> Jak uwolnić się od lęku. “Jeśli sobie przypomnimy, że to nasze myśli stwarzają świat, wtedy możemy zmienić myśli. Świat zmienia się dzięki zmianie sposobu myślenia o nim“. “Zawsze gdy pojawiają się w tobie agresywne myśli, powiedz do siebie z przekonaniem: Chcę doświadczyć spokoju umysłu tu i teraz. Z radością pozbywam się wszelkich napastliwych myśli i zamiast nich wybieram spokój“.

 

 

13. Weź sprawy w swoje ręce —->  Weź sprawy w swoje ręce. “Wyeliminuj ze swojego życia myślenie i postawę ofiary. Za każdym razem, gdy odczuwasz pokusę, by uznać, że stała ci się krzywda z czyjejś winy, zadaj sobie pytanie, co możesz zrobić, by zmienić sytuację przy wykorzystaniu dostępnych możliwości“. “Pomóż swoim dzieciom skupić się na tym, co mogą zrobić, zamiast je obwiniać. Oczywiście, że spotkają one nieraz ludzi, którzy będą rzucać im kłody pod nogi. Jeżeli jednak uda im się skupić na tym, w jaki sposób mogą dostosować się do zaistniałej sytuacji, zapewni im to większe szanse na osiągnięcie sukcesu, niezależnie od okoliczności, w jakich się znajdą“. “Jesteś jedyną osobą, na którą masz wpływ“.

 

 

14. Podejmij wyzwanie —->  Podejmij wyzwanie. “Opinia nie świadczy o tobie, ale o człowieku, który ją wygłasza”. “Opinie stanowią dla nas informacje o preferencjach i zapatrywaniach tych, którzy je wygłaszają. Nie mówią nic o twoich dokonaniach i wartościowości. Uświadomienie sobie tego daje wolność – wolność od pozyskiwania, zbierania i uwzględniania opinii“. “Krytyka boli najbardziej, gdy odzwierciedla to, co same o sobie sądzimy. A komplementy, których najgorliwiej się dopominasz, odzwierciedlają te cechy, które najmocniej chcesz w sobie potwierdzić“.

 

 

15. Jedna rzecz —->  Jedna rzecz. “Życie jest za krótkie, aby trwonić czas na poszukiwanie końca tęczy, zbyt cenne, aby liczyć na szczęśliwą koniczynę“. “Rozplanuj zadania. To, co najważniejsze, zrób na początku dnia, kiedy masz największą ochotę na działanie. Maksimum energii to maksimum sukcesu“.

 

 

16. Nawyk osiągania —->  Nawyk osiągania. “W życiu zazwyczaj jest tak, że jedyną osobą odnotowującą twoje sukcesy i porażki jesteś ty sam“. “Choć nie zdołam kontrolować wszystkiego, co dzieje się wokół mnie, to mogę decydować o tym, jak będę to przeżywał. Kiedy pogodzę się z faktem, że to ty nadajesz wszystkiemu znaczenie, poczujesz się jak pan swojego życia, a nie bezwolna ofiara okoliczności i losu“.

 

 

17. Metamorfoza, czyli terapia jednego spotkania —->  Metamorfoza. “Kiedy ktoś z twoich bliskich jest chory, smutny, cierpiący, masz rozumieć jego uczucia, a nie cierpieć razem z nim. Dzielenie z kimś jego emocji, to współuzależnienie, a nie empatia“. “W obliczu każdego wydarzenia to ty podejmujesz decyzję o wszystkim: o znaczeniu, jakie nadajesz temu, co cię spotkało, o tym, co zrobisz z emocjami, które się pojawią (przeżyjesz je, stłumisz, przegadasz), o tym, czy i jakie działania podejmiesz, jakie wnioski wyciągniesz. Wybór zawsze zależy od ciebie“.

 

 

18. Zrobione! Naucz się kończyć to, co zacząłeś —->  Zrobione!. “Możemy odmówić sobie przyjemności, ale nie jesteśmy w stanie zamknąć się na emocje. Nasze niezadowolenie zawsze jakoś z nas się wydostanie“.

 

 

19. Zmień myślenie, a zmienisz swoje życie —->  Zmień myślenie. “Negatywne emocje nie przynoszą ci żadnego pożytku. Są całkowicie destrukcyjne. Nie mogą wpłynąć na drugą osobę ani zmienić sytuacji. Ich całe działanie sprowadza się do podkopania twojego dobrego samopoczucia i wiary w siebie, osłabiając cię i obniżając twoją efektywność w wielu sferach życia“. “Nie martw się czymś, na co nic nie możesz poradzić. Nie krytykuj nikogo za jego cechy, których nie możesz zmienić”. “Nigdy nie rób nic ani nie wycofuj się ze zrobienia czegoś, ponieważ martwisz się tym, co ludzie o tobie pomyślą. Prawda jest taka, że nikt w ogóle o tobie nie myśli“.

 

 

20. W poczuciu własnej wartości —-> W poczuciu własnej wartości. “Wybacz sobie popełnione błędy w przeszłości, bo przeszłości już nie zmienisz. Na przeszłość nie masz wpływu“. “Twoje myśli wyznaczają kierunek Twojego działania. Masz dwa wyjścia: albo podążasz za swoimi marzeniami, albo stoisz w miejscu i stajesz się nieszczęśliwa“.

 

 

21. Jesteś najlepszym przewodnikiem swojego dziecka —-> Kredabook. O tej książce wspominałam już na Instagramie. Porusza m.in. zagadnienia związane z edukacją domową.

 

 

Mamiczka

O autorce: Mamiczka

Mama Malucha od września 2011 r. Z dużym poczuciem humoru, dystansem do siebie i odrobiną szaleństwa. Żona taty Malucha, swojego totalnego przeciwieństwa. Bądź z nami na bieżąco i zaglądaj na nasz Instagram.

4 komentarzy

Zostaw komentarz do Mamiczka Cancel Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać tych tagów HTML i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>