814. Rozwój osobisty i nie tylko – książki, jakie warto przeczytać.

W końcu udało mi się dokończyć wpis o książkach związanych z rozwojem osobistym (ale nie tylko), które zrobiły na mnie wrażenie. Poprzedni wpis z tego cyklu pisałam w styczniu —>  Książki o samorozwoju.

 

W ciągu ostatnich kilku tygodni nadal bardzo dużo czytałam. Poniżej zobaczycie książki, które według mnie warto przeczytać. Podobnie, jak w poprzednim wpisie z tego cyklu, wskazałam Wam fragmenty, które pokazują, czego możecie się po danej książce spodziewać.

 

1. Zwolnij wreszcie —->  Zwolnij wreszcie. To zdecydowanie jedna z najlepszych książek, jakie czytałam o tej tematyce. I chociaż jest to głównie zbiór myśli autora, to daje do myślenia. ” Chcesz być szczęśliwy czy chcesz wyglądać na szczęśliwego? Nieważne, co świat ma do powiedzenia w sprawie twojego szczęścia. Bądź wierny sobie i odkryj, czego sam naprawdę potrzebujesz. (…) Pozwól ludziom mieć własne zdanie – mają do niego prawo. Trudności zaczynają się, gdy chcesz zmieniać ich poglądy. To wysiłek nie tylko skazany na porażkę i daremny, ale też niekonieczny. Jak nudny byłby świat, gdyby każdy myślał dokładnie tak samo! (…) Niektórzy ludzie szybko lekceważą innych, ponieważ sami obawiają się zlekceważenia. (…) Wystrój się w pewność siebie. To jest zawsze szczytem mody. (…) Gdy zbyt sztywno trzymamy się swoich poglądów, istnieje ryzyko, że staniemy się ślepi na rzeczywistość i będziemy widzieć tylko to, co potwierdza nasze przekonania”.

 

 

2. Szkoda, że twoi rodzice nie przeczytali tej książki —->  Szkoda, że twoi rodzice nie przeczytali tej książki. To kolejna świetna pozycja, która zrobiła na mnie wrażenie. Od razu zwróciła moją uwagę swoją okładką i cieszę się, że ją kupiłam. “Tak wiele z tego, co odziedziczyliśmy, znajduje się poza naszą świadomością. I utrudnia nam ustalenie, czy nasza reakcja to tylko odpowiedź na zachowanie dziecka, czy też może chodzi o coś, co tkwi zakorzenione w naszej przeszłości. (…) Kiedy w odpowiedzi na to, co zrobiło lub o co poprosiło twoje dziecko, odczuwasz trudne emocje” gniew, urazę, frustrację, zazdrość, wstręt, panikę, irytację, strach itp., potraktuj to jako ostrzeżenie. Nie chodzi o ostrzeżenie, że twoje dziecko lub dzieci robią coś złego, ale o uświadomienie sobie, że przywołujesz własną przeszłość. (…) Dla zdrowia psychicznego dzieci muszą być blisko swoich uczuć i powinny się nauczyć, w jaki sposób je wyrażać, by nie narażać się na społeczny ostracyzm. To samo dotyczy dorosłych. Dlatego tak ważna jest akceptacja własnych uczuć, a nie ich odpychanie. (…) Nam rodzicom, trudno znieść uczucia dziecka, jakie kryją się za łzami i krzykiem. To dlatego, że często odrzucamy od siebie myśl, że dziecko cierpi. (…) Mów spokojnie, życzliwie i stanowczo, rób to, co powiedziałeś, że zrobisz i bądź konsekwentny. Wtedy dziecko uczy się poważnie traktować rodzica”.

 

 

3. Jak wieść wspaniałe życie i cieszyć się każdym dniem —->  Jak wieść wspaniałe życie. W tej książce też zaznaczyłam sporo ciekawych fragmentów. To część z nich. “Otaczający nas świat robi, co w jego mocy, by nas zmienić. Zbyt często mu ulegamy zamiast szanować własną unikalność, czyli to, co nas wyróżnia. (…) Gdy nie możemy zmienić osobowości czy stylu życia członka rodziny, to możemy przynajmniej zmienić własne reakcje. (…) W codziennym natłoku spraw warto od czasu do czasu się zatrzymać, odprężyć i pogodzić z myślą, że nie wszystko zawsze musi układać się perfekcyjnie. (…) Ludzie często działają pod presją, gdy muszą szybko podjąć ważną decyzję. W takich okolicznościach wpadają w złość i zachowują się w sposób nader konfliktowy, czego później żałują”.

 

 

4. Jak zbudować poczucie własnej wartości? —–>  Jak zbudować poczucie własnej wartości?. “Osoby, które opierają się tylko na opinii innych, pomijają siebie jako cenne źródło wiedzy o sobie, są chwiejne, doświadczają wielu frustracji i ciągłej niepewności. (…) Ty jesteś odpowiedzialny za to, jak przeżywasz swoje uczucia, jak reagujesz na sytuacje, osoby i na ile kontrolujesz to, co się z tobą dzieje. Ponosisz odpowiedzialność za swoje czyny i słowa”.

 

 

5. Zaakceptuj siebie —->  Zaakceptuj siebie.  “Uważność i refleksyjność to spokojna obserwacja własnych myśli, doznań i emocji, bez ich oceniania i krytykowania. Przeciwieństwem tego stanu jest nadmierne identyfikowanie się z przeżywanymi emocjami. (…) Jeśli rodzice pomagają uporać się dziecku z trudnymi dla niego emocjami, wykształcają u niego zdolność do lepszej regulacji emocjonalnej w przyszłości. Ignorowanie pojawiąjących się emocji albo karanie dziecka za ich ekspresję powodują, że dziecko tłumi je w sobie”.

 

 

6. Siła snów —->  Siła snów. “Książka Alice Robb to skarbnica wiedzy o snach. Autorka opowiada o tym, skąd się biorą i czemu służą, o tym, jak ludzie od wieków próbowali je interpretować, wreszcie o tym, jak czerpać z nich informacje. Próbując zrozumieć jedną z największych tajemnic ludzkiemu mózgu, przytacza mnóstwo dostępnej wiedzy naukowej, historycznej, sporo ciekawostek, a nawet trochę parapsychologii. Opowiada też szczerze o swoich kłopotach ze snami i bazując na swoich własnych doświadczeniach zachęca nas do eksperymentowania ze świadomym śnieniem”. “Marzenia senne odgrywają podstawową rolę w naszym funkcjonowaniu emocjonalnym i intelektualnym; pomagają nam kształtować wspomnienia, rozwiązywać problemy i zachowywać zdrowie psychiczne”. Książka zrobiła na mnie wrażenie, ale omijałam typowo historyczne fragmenty. Jeśli miewacie intensywnse sny, to powinna Wam się spodobać. Jest też osobny rozdział poświęcony koszmarom. Jest tu sporo wiedzy, z której nie zdawałam sobie sprawy. Dzięki głębszej analizie snów można lepiej poznać swoje ukryte myśli i pragnienia.

 

 

7. Psychologiczne portrety człowieka —->  Psychologiczne portrety człowieka. To książka z bardzo dużą ilością treści. Czytam ją na raty. To skarbnica wiedzy o rozwoju dziecka. Poleciła mi ją moja psychoterapeutka i cieszę się, że zdecydowałam się zacząć ją czytać.

 

 

8. Narzędzia rozwoju osobistego —->  Narzędzia rozwoju osobistego. “Kiedy oceniamy ludzi, zjawiska, czy cokolwiek innego, to tak naprawdę karmimy jedynie swoje ego, które oczekuje tegoż właśnie pożywienia. Każdy człowiek ma ego, a ono jest tylko wytworem wyobraźni danej jednostki, dlatego też każdy widzi wszystko zupełnie inaczej, czyli według swoich przekonań, wartości i tak dalej”.

 

 

9. Obudź się —->  Obudź się. “W codziennym życiu często nieświadomie zatracamy się w negatywnych myślach i wzorcach, nieraz utykając w nich na dobre. „Obudź się” pokazuje, jak wyzwolić się z negatywnych schematów, zacząć dostrzegać rzeczy radosne i inspirujące, oraz odnosić się do świata w spokojny, akceptujący sposób”.

 

 

10. Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Tę książkę recenzowałam Wam tu —->  Recenzja.

 

 

11. Asertywność i pewność siebie —->  Asertywność i pewność siebie. To połączenie książki z ćwiczeniami do uzupełniania. Bardzo ciekawa i wartościowa pozycja.

 

 

12. Buty szczęścia —->  Buty szczęścia. “Trzeba z odrobiną zdrowego egoizmu nauczyć się dbać o realizację swoich najważniejszych potrzeb. Nie oczekujmy przy tym, że ktoś je odgadnie i zaspokoi. O to, co jest nam potrzebne, trzeba zadbać samemu. Sami musimy powiadomić otoczenie, na czym nam zależy i czego pragniemy”.

 

 

13. Wracając do siebie —–>  Wracając do siebie. “Akceptacja to fundament szczęśliwego życia. Gdy zaakceptujesz swoje życie, takim, jakim jest – przestaniesz odczuwać ciągłe napięcie, które niszczy Ciebie i Twoją wiarę w siebie. (…) Akceptacja nie oznacza zgody. To, że akceptujesz jakąś sytuację i w pełni zdajesz sobie z niej sprawę – nie oznacza, że się na nią godzisz i nie można się jej przeciwstawić”.

 

 

14. Spa dla umysłu. Zadbaj o siebie by zadbać o innych —–>  Spa dla umysłu. “Kiedy zmienisz sposób patrzenia na świat, możesz zmienić świat, który widzisz. (…) Nie traktuj siebie zbyt poważnie. Jeśli uznasz, że możesz się mylić, łatwiej przyjdzie ci wybaczyć innym i sobie. Pozwól sobie na mniej surowości i wygórowanych oczekiwań. Jeśli ty wybaczysz sobie, świat też ci wybaczy”.

 

 

15. Wysoko wrażliwe dziecko —–>  Wysoko wrażliwe dziecko. “Aby uniknąć nadopiekuńczości i dopilnować, by dziecko miało szansę zdobywać nowe doświadczenia, zapanujcie nad własnymi lękami. Podchodźcie realistycznie do zagrożeń, bierzcie pod uwagę prawdziwe ryzyko, zestawiajcie niebezpieczeństwo doznania przez dziecko krzywdy z groźbą życia obciążonego strachem, ograniczeniami, brakiem umiejętności i żalem, jaki będzie do was żywiło. Nie dzielcie się z dzieckiem własnymi przesadnymi lękami”.

 

 

16. Najpierw zadbaj o siebie —->  Najpierw zadbaj o siebie.  “Lepiej rób to, co czujesz i przygotuj się, że niektórym osobom nie będzie się to podobać. Przyjmowanie krytyki będzie tym łatwiejsze, im bardziej uświadomisz sobie pewną prostą rzecz: kiedy ktoś nas krytykuje, wyraża po prostu swoją opinię o nas. Opinię. A to znaczy, że niekoniecznie jest to prawda o nas albo coś, co mamy zmieniać”.

 

 

17. Codziennie pewna siebie —–>  Codziennie pewna siebie.  “Lepiej nie wyznaczaj sobie celów, których z doświadczenia wiesz, że nie będziesz w stanie zrealizować, bo stracisz wtedy zaufanie do siebie. Lepiej stawiaj sobie małe, realne cele i pokazuj sobie, że możesz na siebie liczyć”.

 

 

18. Przemiana —->  Przemiana. “Powinieneś ciągle zmuszać się do wychodzenia ze strefy komfortu i przesuwania się do strefy dyskomfortu. Nie ma innego sposobu na zmianę i poprawę życia”.

 

 

19. Szczęście dla każdego —->  Szczęście dla każdego. “Zdaj sobie sprawę z tego, ile rzeczy w twoim życiu dzieje się na twoją prośbę, za twoim przyzwoleniem. I wybieraj mądrze. (…) Każdy z nas może sobie pozwolić tylko na to, na co sobie pozwala”.

 

 

20. Odzyskane szczęście. Wolność od bagażu z dzieciństwa —->  Odzyskane szczęście. “Wszyscy mamy skłonność do powracania do swoich starych nawyków i przyzwyczajeń. Kiedy coś zmieniamy w sobie lub wokół siebie, prędzej czy później pojawia się pokusa by ulec ciążeniu w stronę swoich dawnych zwyczajów. Ważne jest, aby mieć świadomość, że takie uczucia się pojawiają i nie ulegać im. Każdy nawyk można zastąpić nowym nawykiem, poprzez powtarzanie słów i zachowań, które chcemy utrwalić (…) Gdy uda Ci się skutecznie zmienić swój jeden nawyk, nabierzesz większej wiary w siebie i wzmocni się Twoje poczucie własnej wartości”.

 

 

21. 20 najważniejszych lekcji życiowych prawd —->  20 najważniejszych lekcji. “Nie można mieć pozytywnych odczuć na swój temat, będąc człowiekiem złośliwym, samolubnym czy niewrażliwym. (…) Im lepiej traktujemy innych, tym lepsze mamy myśli i odczucia na swój temat”.

 

 

22. Przestań się zamartwiać —->  Przestań się zamartwiać. “Zaakceptuj to, co jest istotą życia: zmiana jest jego nieodłączną częścią. Akceptacja życia to uznanie, że wyzwania są dla ciebie szansą. Związany z nimi chaos, nieprzewidziane okoliczności to integralna część procesu rozwoju”.

 

 

23. Mądre kobiety wiedzą, kiedy mówić nie —->  Mądre kobiety. “Nie możesz zmienić swojej przeszłości i historii, ale możesz zmienić swoje nastawienie. (…) Dzieckiem jest się tylko raz, niedojrzałym można być całe życie. Jeśli pozwolisz małej dziewczynce zarządzać twoim światem, na zawsze zostaniesz niedojrzała. Nie można polegać wyłącznie na uczuciach. Należy używać też głowy i świadomie dyscyplinować samą siebie”.

 

 

24. Magia myślenia na wielką skalę —->  Magia myślenia. “Uwierz w wykonalność tego, co robisz. Kiedy wierzysz, że uda się czegoś dokonać, twój umysł znajdzie sposób, jak to osiągnąć. (…) Nie pozwól tradycji sparaliżować swojego umysłu. Bądź otwarty na eksperymenty”.

 

 

25. Potęga pewności siebie —>  Potęga pewności siebie. “Akceptuj swoje myśli i uczucia całkowicie, bez względu na to, jakie są i systematycznie zmieniaj każdą część swojego życia, która nie przynosi ci spokoju umysłu. (…) Zawsze kiedy działasz w zgodzie ze swoją wyższą wartością, czujesz się ze sobą wspaniale i twoja pewność siebie rośnie”.

 

 

26. Wysoko wrażliwi —->  Wysoko wrażliwi. “Gdy nowe sytuacje wywołują nadpobudzenie przez to, że są nieznane, a w przeszłości to, co nieznane, okazywało się rozstrajające, naturalnie odrzucamy wszelkie nowości bez próbowania ich. (…) Doceniaj siebie za to, że jesteś, a nie za to, co robisz. (…) Nie przeładowuj swojego dnia zajęciami. Dawaj sobie czas na myślenie i marzenia”.

 

 

27. Wysoko wrażliwi i miłość —->  Wysoko wrażliwi i miłość. “Zmień to, czego nie możesz zaakceptować. Zaakceptuj to, czego nie możesz zmienić. (…) Siła miłości jest wyjątkowo duża w przypadku tych osób, które miały trudne dzieciństwo i wykazują niepewny styl przywiązania, ale dotyczy także wysoko wrażliwych z pogodnym dzieciństwem. (…) Z tych samych powodów, z których osoby wysoko wrażliwe zakochują się bardzo intensywnie, mają one też większą skłonność do przeżywania “niemożliwych” miłości”.

 

 

 

Mamiczka

O autorce: Mamiczka

Mama Malucha od września 2011 r. Z dużym poczuciem humoru, dystansem do siebie i odrobiną szaleństwa. Żona taty Malucha, swojego totalnego przeciwieństwa. Bądź z nami na bieżąco i zaglądaj na nasz Instagram.

4 komentarzy

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz używać tych tagów HTML i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>